Széll Kálmán megújul…


…azaz a hajdani miniszter nevét viselő téren napokon belül elindulnak kisebb bontások és jövő februárban indulnak el a nagy volumenű bontási munkák a téren, és 2016 tavaszára megújul Buda legforgalmasabb tere – ekként szól az evangélium (jószagú hír) minden budainak (és pestinek).

Az esemény apropója, hogy a Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ vezérigazgatója, valamint a kivitelező konzorcium nevében Szalados László, a KÉSZ Építő és Szerelő Zrt., és Wicha József, a WIS Holding Zrt. vezérigazgatója november 24-én aláírta a Széll Kálmán tér rekonstrukciójáról szóló, így megkezdődhet a Széll Kálmán tér régóta várt felújítása.

„Minden terv, építési engedély rendelkezésre áll, a kormány, a főváros és az EU az összes szükséges forrást biztosította, és immár a kivitelezői szerződést is aláírtuk, minden garancia megvan ahhoz tehát, hogy több mint két évtized után végre elkezdődjön a munka és teljes körűen megvalósuljon a Széll Kálmán tér újjáépítése” – mondta el Vitézy Dávid az aláírási aktus kapcsán. – A villamosvágányok építésével, az új villamos-peronokkal 2015 végéig kell a kivitelezőnek végeznie, hiszen addig kell az uniós forrásokkal elszámolnunk. A többi építészeti munkát 2016 tavaszán kell befejeznünk. Örültünk volna, ha ez előbb elkezdődik, de a vesztes kivitelezők megtámadták a közbeszerzési eljárásunkat, és annak ellenére, hogy nem adott nekik igazat a döntőbizottság, fél évig tartott ez a jogi procedúra, mire alá tudtuk írni a szerződést… látva, hogy a jogorvoslati procedúra elhúzódik, átütemeztük a projekt belső részhatáridőit, és sikerült a nyertes konzorciummal egy olyan megállapodást kötni, hogy a villamosvágányok átépítése – amely európai uniós pénzből finanszírozott, éppen ezért 2015 végéig befejezendő része a munkának – időben befejeződik, így az uniós forrásokat az utolsó fillérig fel tudjuk majd használni. Az 5,2 milliárd forintból nagyjából 20 százalék az, amit az unió fizet és el kell költenünk 2015 végéig, a fennmaradó részt a költségvetésből a kormány finanszírozza”.

A metróállomás épületének a toldaléképületét elbontják éppen úgy, ahogy a hurokvágányt is a tér közepén, amelyet nem használnak már a villamosok… Új zöldfelületek, új díszburkolatos köztér létesül, a metróállomás legyezőépületének a teteje viszont megmarad. Különböző »gombák«, telefonfülkék egyéb bódék, amelyek az elmúlt 30 évben megszaporodtak a téren: eltűnnek.

A korszerűsítés elemeiről megtudtuk: a projekt részeként akadálymentes kapcsolatokat hoznak létre valamennyi irányban, ehhez kapcsolódva mozgólépcsőt és liftet építenek a Várfok utcai autóbuszmegállók felé. Az utasok szempontjait előtérbe állítva alakítják ki az autóbusz-végállomásokat és a villamosmegállókat. Csökkentik az autóbusz-parkolók területének nagyságát. Átépítik a tér északnyugati (Szilágyi Erzsébet fasori) sarkában található közúti csomópontot. A kerékpárosok számára minden irányban kényelmesen és biztonságosan átjárhatóvá teszik a teret. Megszüntetik a rendezetlen bódékat, egységesítjük a tér építészeti arculatát, és növeljük a zöldfelületek arányát. Megteremtik a lehetőséget a fogaskerekű új, Széll Kálmán téri végállomásának kialakításához. Újjáépítik a metró bejárati épülete (jelenlegi legyezős alapja megmarad). Fedett perontetők épülnek a villamosmegállókban. Az ügyfeleink kényelmes és gyors kiszolgálása érdekében, új BKK-ügyfélközpontot alakítanak ki a tér közepén.

A közúti forgalom korlátozására csak jövőre kell számítani, akkor a térre bevezető utakon lesznek egysávos korlátozások mind a Szilágyi Erzsébet fasor, mind a Déli pályaudvar felől érkező útvonalakon. A villamosok esetében a Déli pályaudvar és Hűvösvölgy felől érkező járatok a tér sarkain meg fognak állni az építkezés idején.

A nagykörúti villamosokon pedig lesz egy 3 hónapos vágányzár jövő év tavaszán, amelyet összehangoltak a budai fonódó villamoshálózat építésével. A metró esetében munkanapokon este és hét végén lesznek olyan időszakok főleg jövő nyáron, amikor megállás nélkül halad át a 2-es metró az állomáson. De igyekszünk mindvégig fenntartani a forgalmat a téren”.

A budai fonódó villamoshálózat kiépítéséhez szorosan kapcsolódó Széll Kálmán tér felújítása a BKK tervei szerint a Széll Kálmán tér felújítása várhatóan 2016 februárjában fejeződhet be. Ekkorra a Széll Kálmán tér Bel-Buda egyik szimbolikus köztereként végre nem a hetvenes-nyolcvanas évek városrendezésének és a kilencvenes-kétezres évek elhanyagoltságának mementója, hanem egy rendezett, színvonalas és a városrészhez méltó városi központ lehet.

A felújítással új arculatú teljesen XXI. századi arculatot kap a Széll Kálmán tér, magas szolgáltatási színvonalú, a mainál sokkal jobban használható tér jön létre, mely erősíti a közösségi, a gyalogos- és a kerékpáros közlekedés szerepét a térségben. – fejtette ki Vitézy vezérigazgató, A tér bontási munkálatai még idén megkezdődnek, azonban a forgalom korlátozásával járó munkák csak 2015 februárjában indulnak el.

A Széll Kálmán tér új formájában már akár most is szabadon bejárható egy 3D modell segítségével, amit bárki letölthet a BKK honlapjáról, és a Real5D program saját számítógépre való telepítése után megnézheti a megújuló teret és benézhet többek között az itt épülő új BKK Ügyfélközpontba is – közölte a cég. A Széll Kálmán tér szabadon bejárható 3D modelljét a Letöltés gomb megnyomása és a Real5D program saját számítógépére való telepítése után nézheti meg. A 3D modell segítségével bebarangolhatja a Széll Kálmán teret és benézhet többek között a BKK Ügyfélközpontba is. A Real5D program futtatásához szükséges rendszerkövetelményeket az oldal alján olvashatja. A telepítőprogram exe formátumú, amennyiben nem tudja letölteni, kérjen segítséget a rendszergazdájától.