Az EP üvegzsebe fekete üveg


A „közjó” neve: szevasz, haver! A felelősség neve: üvegzseb. A képviselő neve: Fagin. Miért nincs nyilvános adatbázis? Miért ún. 3. fél meghívásainak tesz eleget az EP-képviselő? Miért nem számoltathatók el? Minek a kötelező érvényű összeférhetetlenségi és magatartási kódex, ha tojnak rá? Csupa Kardics bácsi és néni ül Brüsszelben? Csupa „eklektikus mikrovállalkozás", csupa "inside job"? Egyelőre csak a sajtó nyilvánosságán és korrupcióellenes szervezetek tevékenységén múlik, mennyire átlátható az EP-képviselőkhöz juttatott közpénz útja?

A kérdésekből kiviláglik némi válasz is: ez az egész EU egy nagy lenyúlás. Anyagiakban is és a tagállamok függetlenségét tekintve is! Kéretik a legközelebbi EP választáson az "X"-et a megfelelő helyre húzni, hogy végre eltakaríthassuk azt a sok szemetet Brüsszelből és csak a krémje maradjon! S még véletlenül se kerüljön be olyasvalaki, mint pl. Kovács László energiaügyi (villanylekapcsolós, majd vámügyi népbiztos, akinek hosszó ideig keresték a posztját és anno hazavitt havi 24-25 ezer €-t! Nettó! azt mégsem írhatjuk, hogy tisztán.

Az Európai Parlament (EP) kommunikációs főigazgatósága saját hivatalos honlapján a gyakran ismételt kérdések (GYIK) közé sorolta a képviselők sokat kritizált költségtérítésével kapcsolatosakat, és ezt az előre legyártott választ ajánlotta figyelmünkbe az a brüsszeli sajtómunkás is, akit az ügyben a Magyar Nemzet megkeresett. Szerfölött beszédes tény pl. ez a kérdés: miért van az, hogy képtelenség olyan nyilvános adatbázishoz jutni, amely a képviselők több jogcímen igényelt juttatásainak felhasználását követi, és a szabályozás ellenére miért nem hozza nyilvánosságra a politikusok nagy része, ha nem kormányzati szerv, nem szociális partner, hanem ú. harmadik fél, tehát vállalat vagy lobbicsoport meghívásának tesz eleget. Jelen pillanatban az europarlamenti honatyák semmilyen fórumon nem számoltathatók el azért sem, hogy az EP épületének ötszáz méteres körzetében irodát bérlő több ezer lobbicsoport milyen eseményén vesznek részt, tőlük milyen szolgáltatásokat fogadnak el, milyen külföldi utazásos meghívásának és főként miért tesznek eleget. Az EP képviselői számára kötelező érvényű összeférhetetlenségi és magatartási kódexben az áll, hogy bármely olyan esetben, amikor harmadik fél meghívásának eleget téve a meghívó pénztárcájának terhére utazik, száll meg vagy eszik, köteles formanyomtatványban adatot szolgáltatni. A kötelezettség alól csak akkor lehet kitérni, hogy ha az EP parlamenti frakcióvezetőiből álló ún. Elnöki Konferencia irodája engedélyt ad rá. Ilyen bevallásokat viszont hosszas keresgélés után is csak egyetlen (brit munkáspárti) képviselőnél találtunk, amit a 751 EP-mandátum tükrében kénytelenek vagyunk meglehetősen rossz arányként értelmezni.

Mint arra lapunk már rámutatott, igen nagy, elszámolatlan, átláthatatlan összegről van szó. Egy EP-képviselő fizetése mellé havonta 4320 eurót kap általános költségtérítésre, több mint 23 ezer eurót pedig foglalkoztatási keretösszeg címszó alatt utalnak számukra, ezt is havi jelleggel. Igaz, hogy mindebből a küldő országban működő képviselői irodájuk fenntartásán át az összes asszisztensüket és azok utazásait is ki kell fizetni, ám bőven marad keret ilyen-olyan megbízások ellentételezésére, tanulmányok megíratására, szakértők, vendégek utaztatására, reprezentációra is.

Eltulajdonításra okot adó összeg

Különösen érdekelte volna lapunkat, hogy a Transparency International (TI) jogvédő szervezet által indított több, most is folyamatban lévő kereset tükrében mi az EP hivatalos álláspontja a képviselői átláthatóságról, adatnyilvánosságról, a pénzfelhasználás nyomon követhetőségéről, de értékelhető választ még részben sem kaptunk. A rövid levélben a kommunikációs osztály elismerte, valóban van folyamatban lévő adatkikérési per ellenük, valamint azt is, hogy igaz a feltételezésünk, valóban nem rendelkeznek nyilvántartással arról, mire megy el az általános képviselői költségkeret, és azok az összegek nem landolnak-e esetleg pártközeli szervezeteknél. Egyelőre csak a sajtó nyilvánosságán és korrupcióellenes szervezetek tevékenységén múlik, mennyire átlátható az EP-képviselőkhöz juttatott közpénz útja. A rövid uniós válasz önleleplező mondata viszont az, hogy az általános költségkeret (uniós rövidítéssel GEA) valóban „eltulajdonításra okot adó pénzösszeg”.

A huszonegy magyar képviselő életrajzát, EP-beli tevékenységüket bemutató uniós oldalakon böngészve – a 27 másik tagállam politikusaihoz hasonlóan – cégnevekbe lehet botlani. Ezek lennének azok a bizonyos szolgáltatók és kifizetőhelyek, amelyeken keresztül az itthoni irodákat, felkért szakértőket, tanulmányírókat kifizetik.

Így mennek a dolgok

A fideszes képviselők mindegyike az Euroliv Kft.-n keresztül intézkedik, de más cégnevek esetében több érdekesség is található. Deutsch Tamás például szolgáltatónak a Protocall 2009 Web- és Telemarketing Kft.-t választotta, amely cégnek Zakor Sándor az ügyvezetője. Zakort viszont megtaláljuk a Deutsch Tamás által vezetett labdarúgóklub, az MTK elnökségében is. Zakornak írott levelünkben rákérdeztünk, milyen szolgáltatásokkal és mennyiért segítik a képviselő brüsszeli munkáját. Válasz mindeddig nincs.

A Szombathelyhez kötődő Schöpflin György pedig a fideszes hátterű Polgári Egyesület Szombathelyért nevű, kulturális tevékenységre bejegyzett polgári kört nevezte meg szolgáltatónak, és ugyanebben a cipőben jár a Kőszegi Polgári Kaszinó is. Mint azt az előbbi szervezet vezetőjétől megtudtuk, ők szokták szervezni az EP-képviselő megyében tartott előadásait, ők szerveznek rájuk közönséget, ők biztosítják a technikai feltételeket. Nyilván egy polgári kör tudja legjobban, kiket érdekelhet a képviselő beszámolója, ám arról például nem győződhetünk meg, hogy a közönségszervezésért mennyit számláznak ki. Schöpflin összesen négy szolgáltatót nevez meg honlapján, a harmadik egy magánszemély, utolsó pedig a Promen Tanácsadó Kft., amely szintén Szombathelyre van bejegyezve, a cég határon átnyúló programok kidolgozásával, pályázati források lehívásával is foglalkozik.

Ujhelyi kínai tolmácsra költ

Morvai Krisztina, a Jobbik által delegált, de független EP-képviselő, aki magát korábban az Európai Parlament legtranszparensebb képviselőjének nevezte. A minap láttuk a Szent János kórház fül-orr-gégészetén - nem a visszafogott szerénységet tükrözött a ruházata, megjelenése... Korábban a Magyar Nemzetnek sajnos nem adta meg pontosan honlapján a szolgáltatója nevét, az Opifex kezdetű cégnévből négy is található az Opten cégtárában. Kifizetőhelyként pedig azt a BR-Invent nevű vállalatot tüntette fel, amely ékszergyártással, fodrászattal, kozmetikumok kereskedelmével foglalkozik, de tevékenységei között persze megnyugvásunkra megtalálható az EP-képviselői munkával összeegyeztethető számviteli, könyvvizsgálói, adószakértői tevékenység. Ezzel egyébként egyáltalán nem lóg ki az itthoni cégvilágból, efféle eklektikus profilú mikrovállalkozásokból rengeteg van Magyarországon.

Niedermüller Péter DK-s képviselő kifizetőhelye Ficsor Ádám Smart Data Solutions Kft. nevű cége. Ficsor nem más, mint Gyurcsány Ferenc egykori kabinetfőnöke, Bajnai Gordon volt titkosszolgálati minisztere. Ez még persze nem lenne probléma, ám az annál inkább, hogy 2013-ban az akkor már csak DK-s képviselő egy másik cégével uniós pénzeket hívott volna le pályázat útján, de jogvitába keveredett az akkori kifizető ügynökséggel, a Nemzeti Fejlesztési Ügynökséggel. Az Origo akkori beszámolója szerint a Farmpark Kft. furcsa körülmények között elvégzett, számszaki hibás értékeléseket is tartalmazó újrapontozással került nyerő helyzetbe. Az unióközeliséget jelenleg tehát úgy tartja fenn Ficsor, hogy Niedermüller Péter megbízottjai kaphatják meg rajta keresztül járandóságukat.

Érdekes, de végül is érthető az Európai Unió és Kína kapcsolatainak ápolásával foglalkozó Ujhelyi István MSZP-s EP-képviselőnk szolgáltatója is. A GSHK Üzleti és Tanácsadó Kft. Wang Sihao volt szegedi magyar szakos diák, magyar nevén Géza nevére van bejegyezve, a képviselő bevallása szerint a céget kínai tolmácsolásra, fordítómunkára, programszervezésre és egyéb feladatokra, „a Kínai Népköztársasággal történő együttműködésért felelős delegáció tagjaként végzett munkájával összefüggésben” foglalkoztatja.

Kemény hazudozás, síbolás a választók ellenében

Az EP képviselők és famulusaik igen kemény munkát végeznek - tisztelet a kivételnek - hogy lenyomják Európa torkán - lakosok, általuk állítólag megbízott, s ráadásul nem mindig szorgalmasa parírozó politikusok - a nemzetek feletti pénzügyi-befektetői szervezetek érdekeinek megfelelő döntéseket és programokat. Tehát meg kell őket fizetni, Lehetőleg azok zsebére, akik ellen végzik áldásos tevékenységüket…

Avagy tévednénk - s csak egyszerű, mindennapi síbolásról van szó? Fűszerezve egy kis „inside job”-bal, utólag juttatott ló kis "állásokkal", csillagászati összegekért tartott előadásokkal?

Beszédes példák. "...eklektikus profilú mikrovállalkozásokból ..." Szerzőnk nem ismeri a családi és hasonló jellegű kisvállalkozások alapítási szokásait. Mivel a cég felsorolt tevékenységi köreit semmi se korlátozza azon kívül, hogy bizonyos tevékenységek végzéséhez igazolni kell a megfelelő szakképzettséget, teszem azt adótanácsadás, könyvelés, és a szerződés minden módosítása, beleértve a tevékenységi kör módosítását is, alapításkor a TEÁOR-ból szinte mindent bele szokás venni, aminek a végzése egyáltalán felvetődhet a következőkben, és amelyek végzéséhez alapításkor a tulajdonosok és/vagy bejegyzett ügyvezető a megfelelő jogosítvánnyal rendelkezik. Ha teszem azt egy testvérpár a házastársaikkal négyen alapítanak egy kft-t, és a négyen négy különböző területre rendelkeznek végzettséggel, netán többel is, akkor az alapításkor feltüntetett tevékenységi körök jegyzéke akár az egész TEÁOR-t tartalmazhatja. Minden esetleges bővítéshez, módosításhoz az alapító szerződést módosítani kell, aminek eljárási és költségvonzatai vannak.

„…ötszáz méteres körzetében irodát” – Ez a kitétel így magában biztos egy ugyanolyan EU-s „szabályozásban” szerepel, mint az a két év, ami után már „korrupciógyanú” nélkül vállalhatott jól fizető megbízást Barrosso a Goldmann and Sachsnál. Ha az a lobbiiroda már nem 500 méteres körzeten belül van, hanem 600 méterre, akkor már nem is „lobbiroda”.

Elég beszédes, hogy többezer irodát bérlő lobbicsoportról írnak ezen a körzeten belül. Azon kívül pedig a többiek. Ezek után csodálkozunk, ha a tagállamokban (akár nálunk is) tombol a korrupció? Ez ennek a rendszernek - sajnos - alapjaiban velejáró sajátossága.

Saccperkábé ötezer uniós keres többet, mint a német kancellárnő, Merkel mutti. No, Brüszelben tudnak valamit, amit érdemes lenne sokunknak megtanulni. Helyesebben: Brüsszelben tudnak valamit, amit érdemes lenne a hatóságoknak megtudni és megbüntetni. Persze a hatóságok semmit sem tudnának tenni, mert ők a bennfentesek, saját maguknak mindent törvényesen elintéztek. Ez a legnagyobb baj. Meg az, hogy a természetes állatállomány folyamatos kihalása miatt egyre kevesebb a hegyi és réti farkas, s egyre több a birka…