Vesztegzár a Hűvösvölgyben


Pontosabban vágányzár. Ugyanis 2017 tavaszán négy hónapra elvágják Hűvösvölgyet – és így Solymárt és Nagykovácsit is – Budapesttől, amikor is a BKV újjáépíti a Kelemen László utcánál lévő támfalakat. 

A felújítás miatt szükséges, de indokolatlanul hosszúra nyúló vágányzár idején több ezer ember kényszerül majd szinte mindig dugóban ácsorgó pótlóbuszok használatára úgy, hogy utána semmilyen érezhető javulás nem lesz. Véleményünk szerint egy többhónapos lezárást csak egy érdemi eredménnyel szolgáló komplex felújítás indokolhatna.

Négy hónapig pótlózunk, de minek?

Négy hónap önmagában is sok idő, de a helyzetet súlyosbítja, hogy a hosszú vágányzár árnyékában alig végeznének el más munkákat a vonalon, holott teendő volna bőven. Többek között biztosítani kellene az új CAF villamosok közlekedésének feltételeit (végállomás bővítése, peronok meghosszabbítása és akadálymentesítése), a megállókiosztás messze nem ideális, és persze magát a vasúti pályát is fel kell újítani. Ehhez képest a cég csak minimális vágányfelújítást tervez, továbbá jellemző módon csak a Kelemen László utcai megállóban újítják fel a peront, és csak az egyik irányban (tehát még ha járna is alacsonypadlós villamos a vonalon, a kerekesszékkel utazók csak elmenni tudnának onnan, hazamenni már nem). A vonal átépítése ügyében egyébként a BKK sem csipkedte magát: az elmúlt években még csak tervek sem készültek a fentebb felsorolt munkákra. Ez mind azt jelenti, hogy nem csak 2017-ben, hanem az azt követő években is jó sokat lehet majd vesztegelni a pótlóbuszokon a Hűvösvölgyi úti dugóban, és – ahogyan azt idén a Fehérvári úti és Bartók Béla úti építkezések példáján láthattuk – nincs az a felújítás, ami elég sokáig tudna tartani.

Ráadásul jogosan teheti fel az utas a kérdést: a támfal miatt tényleg hónapokra el kell vágni több ezer embert a belvárostól? Nem! A támfal átépítéséhez azért van szükség ilyen hosszú vágányzárra, mert a BKV az eddigi szerkezet helyett egy gigantikus, L-profilú támfal építését tervezi, amelyhez mindkét villamosvágányt el kell bontani a Riadó utcától egészen a Kelemen László utcáig. Dönthettek volna egy egyszerűbb szerkezet mellett is, mely nem csak kevesebbe kerülne, hanem lehetővé tenné, hogy az érintett szakaszon a munkák során egy vágányon fenntartható legyen a közlekedés. A logika világos: miután az üzemeltetési költségből a műtárgy karbantartását évtizedekig kispórolták, most a Fővárostól szeretne a BKV minél több fejlesztési forrást kizsarolni, hogy utána soha többé ne kelljen foglalkozni a támfalakkal. A BKV-nak megéri; az adófizető utasoknak kevésbé.

Csak akkor nyúlnak hozzá, ha már nagyon kell

A fővárosiaknak nem újdonság már, ha karbantartási hiányosságok és ötletszerű fejlesztéspolitika miatt évről évre hosszú vágányzárakkal nehezítik meg az életüket (lásd Fehérvári út). 2013 őszén egyszer már megcsonkították a 61-es villamost, mert el kellett végezni a Nagyhíd megállónál lévő elhanyagolt töltés támfalainak sok éve húzódó felújítását, majd később a Széll Kálmán tér felújítása idején is több vágányzár volt a vonalon, de akár csak idén ősszel is több alkalommal pótlóbuszra kellett már szállni. Ennek ellenére a szinte éjjel-nappal dugókkal terhelt Hűvösvölgyi út egyetlen alternatívájának számító 56-os és 61-es villamoscsalád még mindig több mint 19 perc alatt jut csak be a Széll Kálmán térre, most pedig éppen előkészítés alatt áll egy olyan 4 hónapos vágányzár, amelynek végeztével az utasok semmi különbséget sem fognak érezni - megint.

Az előreláthatólag áprilisban kezdődő építkezés esete a Nagyhíd felújítására emlékeztet: a BKV évtizedekig csak nézte, ahogy a Kelemen László utcánál lévő támfalak fölötti töltésen egy valóságos erdő nő ki, és a tétlenség oda vezetett, hogy a nagy fák gyökerei jelentősen megkárosították a szerkezetet. Most pedig ütött az óra, elkezdett süllyedni a pálya, sebességkorlátozást kellett elrendelni, és belátható időn belül a forgalmat is teljesen le kell állítani, ha nem történik beavatkozás.

Érdemi javulásra van szükség!

Hűvösvölgy egyetlen valós közlekedési alternatívája az órákig tartó dugókkal szemben a villamos, ennek ellenére méltatlanul kezelik ezt a kiemelkedő fontosságú vonalat. Nem kérdés, hogy e szakasz felújításra szorul, de azt tartanánk jónak, ha egyrészt egy több hónapig tartó vágányzár után érdemben javulna az utazási élmény és az eljutási idő, másrészt pedig ha nem hosszú éveken keresztül elnyújtva fejlesztgetnék a vonalat, hanem egy komplex felújítás keretében oldanák meg a hűvösvölgyi szakasz megannyi problémáját.