Polgármesteri kényelem - közpénzen


Két hivatali autót is vásároltatott magának az I. kerület polgármestere saját kényelmére az önkormányzattal 2014-ben egy elektromos autót szerzett be a Budavári Önkormányzat, egy évvel később pedig egy hibrid meghajtású Lexust - személyes használatra. Nem mellékes, hogy éppen a bürgermeiser kezdeményezésére vezették be 2015 végén a környezetkímélő gépkocsik ingyenes parkolását a fővárosban, vagyis akkor, amikor a kormánypárti politikus már elektromos autóval közlekedett.

 

Az, hogy a fideszes politikusnak két hivatali járműre is szüksége van, azért is érdekes, mert értesüléseink szerint a polgármester nem is autóval jár be a munkahelyére, drítette ki az mno. A városháza ugyanis 200 méternyire áll attól a patinás műemlék épülettől, amelyben szintén az önkormányzat biztosít neki lakást. Nagy Gábor Tamás a saját maga vezette kerülettől „piaci alapon” egy 71 négyzetméteres lakást bérel mindössze 81 ezer forintért, vagyis a valós piaci árak töredékéért. Figyelemre méltó egyébként, hogy míg az elektromos Nissan beszerzésével az I. kerület vezetése az önkormányzat környezettudatosságát igyekezett hangsúlyozni, addig a Lexus beszerzéséről hallgattak. Az autóvásárlásnak nincs nyoma az önkormányzat honlapján sem, ahol egyébként csak nyolc-tíz évvel ezelőtt kötött szerződéseket lehet megtalálni.

Végül a 2015-ös költségvetési rendeletből derült az önkormányzat újabb kocsivásárlása. Indok: ezt a járművet szintén polgármesteri használatra vásárolják meg, méghozzá azért, mert a korábban beszerzett elektromos autó – korlátozott hatótávolsága miatt – nem alkalmas távolsági közlekedésre. De – hangzott a felelet – a szóban forgó terepjáróban négyen is elférnek csomagokkal együtt, tehát alkalmas arra, hogy testvérvárosi kiküldetésekre utazzanak vele.

Kézenfekvő kérdés: évente hány testvérvárosi látogatásra utazik a polgármester, illetve készült-e számítás arra vonatkozóan, jobban megéri-e autót venni, mint bérelni? Válasz: ilyen fölmérés nem készült, ugyanakkor évente 3-5 alkalommal szerveznek külföldi utakat, ezért a jutányos áron 15 millió forintba kerülő Lexus hibrid terepjáró megfelelő választás a célra. A budavári fideszes vezetés őszintén hiszi, hogy természetes a kerület vagyonából lakást kiutalni, illetve több autót is vásárolni a polgármester számára?. A közpénzeket a polgármester személyes kényelme helyett nem inkább a kerületi közösség érdekében kellene felhasználni?

A költségvetési rendeletből az is kiderül, hogy a korábbi hivatali jármű rossz állapotával indokolták az új Lexus beszerzését. Mert az önkormányzat Honda márkájú autója rendszeresen meghibásodik, nem üzembiztos. Mindez azért érdekes, mert az I. kerület által korábban kiadott adatok alapján az autót rendszeresen karbantartották. Olyannyira, hogy 2010-14 között az autó szervizköltségeire több mint 3,2 millió forintot adott ki a hivatal, és eme tekintélyes összeg nem tartalmazza például a gépjármű abroncs- és akkumulátorcseréjére fordított összeget, ami további 350 ezer forintba került!

A Budavári Önkormányzat vezetése egyébként nem csak a hivatal járművel kapcsolatos adatokat igyekszik titkolni. Azt sem hozná nyilvánosságra, hogy miként gazdálkodnak a kerület bérlakásvagyonával. Ti. korábban csaknem 3 millió forintot kért a Magyar Nemzettől az ingatlan-bérbeadások részleteit tartalmazó közérdekű adatokért – amelyek méginkább a budai polgárokra tartozna, miután kiderült, nem csupán a polgármester jutott olcsón az egyik legelőkelőbb kerületben. De jól járt a polgármester volt felesége is, akinek egy állami cég ad bérbe egy 158 négyzetméteres lakást a várban, mindössze havonta 80 ezer forintért. A IX. kerületi ügyészség hűtlen kezelés gyanúja miatt rendelt el nyomozást.