Képpé vált kísérlet


Innovatív képzőművészeti tendenciák 1945-től napjainkig – Grüner György gyűjteménye 2018. június 15-től 2018. szeptember 09-ig. Vasarely Múzeum, Budapest

Grüner György, Los Angelesben élő fizikus, az 1990-es évek elejétől kezdődően gyűjti az 1945 után készült magyar képzőművészeti alkotásokat. „Intellektuális” műgyűjtőként a természettudósok perfekcionizmusával, kitartóan keresi kollekciójának gazdagítására az újszerű formai motívumokkal, progresszív technikai megoldásokkal készült és szemléletmódjukban újszerű műtárgyakat.

„Azon művészek, akik nem csupán esztétikus vásznakat festettek és nem csupán érdekes alakzatokat és formákat hoztak létre, hanem nyitottak voltak az újdonságok iránt, más szemszöget, újfajta »előállítási technikákat« dolgoztak ki, vagy puszta erejükkel törték át a konvenciókat. Az innováció az, amely a tudomány és technika fejlődését, és amely, mintegy célként, a gyűjtő életét is meghatározta” – jelentette ki az amerikai-magyar fizikusprofesszor a gyűjtést inspiráló alkotói attitűdökről.

A gyűjtemény legkorábban készült alkotásait az Európai Iskola, illetve a Galéria a 4 Világtájhoz művészcsoport egyes tagjainak 1946–1948 között készült művei alkotják. Kvalitásosabb alaphangot a látogató nem is várhat a magyar geometrikus absztrakt festészet újító egyéniségeit felvonultató tárlattól. A kísérletezés és az újszerűség szempontjai motiválják Grüner Györgyöt gyűjteménye bővítésére, egy-egy alkotás megvételére.

A gyűjtemény törzsanyagát a pályájukat az 1960-as években kibontakoztató művészek – Bak Imre, Deim Pál, Fajó János, Gáyor Tibor, Harasztÿ István, Hencze Tamás, Hetey Katalin, Keserü Ilona, Konok Tamás, Maurer Dóra, Nádler István – munkái jelentik, akik közül többen az Iparterv-csoport tagjaiként mutatkoztak be. Az 1990-es évek utáni magyarországi képzőművészet újabb törekvéseit Wolsky András, Haász Katalin, Bolygó Bálint, Benedek Barna és Kelemen Zénó alkotásai képviselik. A tudomány és a művészet közötti lehetséges kapcsolódási pontokat kereső, nagyrészt geometrikus-konkrét formákkal dolgozó kiállítók munkái a múzeum névadójának, Victor Vasarelynek kutató-tervezőművészi magatartásával is párhuzamba állíthatók.

Számos, a Grüner-gyűjteményt gazdagító mű alkotója az OSAS – Nyílt Struktúrák Művészeti Egyesület – aktív tagja, így a Vasarely Múzeum első emeletén június közepétől látható kiállítás az OSAS időszaki kiállításaival összhangban valósulhat meg.

A kiállítást Orosz Márton, a Vasarely Múzeum igazgatója, Grüner György gyűjtő,  Pócs Veronika, a kiállítás kurátora mutatta be a sajtó munkatársainak.

Vasarely Múzeum